publikacje nauczycieli

LIST DO RODZICÓW

                                                                                                                                                     

Drogi rodzicu.                                                                                                                             1.10.2017
           
            Jestem nauczycielką Przedszkola Miejskiego Nr 6 w Świdnicy. Dzisiaj chciałam napisać do Was o internecie. To fantastyczne źródło informacji i zabawy dla Ciebie i dla Twojego dziecka. Jednak niesie za sobą również wiele niebezpieczeństw. Dlatego: Zanim pozwolisz dziecku korzystać z Internetu bez nadzoru, uzgodnij z nim zestaw zasad, których powinno przestrzegać. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, skorzystaj z poniższych wskazówek w zakresie zagadnień, które należy omówić z dzieckiem, aby korzystało z Internetu bezpiecznie.

 

 

1.

Zachęcaj dzieci do opowiadania o swoich doświadczeniach związanych z korzystaniem z Internetu. Korzystaj z Internetu razem z dziećmi.

2.

Naucz dzieci ufać swojej intuicji. Jeśli w Internecie jest coś, co wywołuje ich niepokój, powinny Ci o tym powiedzieć.

3.

Jeśli dzieci odwiedzają pokoje rozmów, korzystają z komunikatorów do przesyłania wiadomości błyskawicznych, gier internetowych lub wykonują w Internecie inne czynności wymagające zalogowania się w celu identyfikacji użytkownika, pomóż im wybrać odpowiednią nazwę i dopilnuj, aby nie zdradzała ona żadnych informacji osobistych o dziecku.

4.

Wyraźnie podkreśl, że dzieciom nigdy nie wolno podawać adresu, numeru telefonu ani innych informacji osobistych, takich jak nazwa szkoły czy miejsce zabaw.

5.

Naucz dzieci, że różnica między dobrem a złem jest taka sama w Internecie, jak w prawdziwym świecie.

6.

Pokaż dzieciom, jak okazywać szacunek innym internautom. Dopilnuj, aby dzieci przestrzegały zasad dobrego wychowania korzystając z komputera.

7.

Wymagaj, aby dzieci przestrzegały praw własności innych internautów. Wyjaśnij, że nielegalne kopiowanie efektów pracy innych ludzi — muzyki, gier wideo i innych programów — to kradzież.

8.

Powiedz dzieciom, że nie należy spotykać się z osobami poznanymi w Internecie. Wyjaśnij, że internetowi przyjaciele nie zawsze są tymi, za których się podają.

9.

Naucz dzieci, że nie wszystko, co przeczytają lub zobaczą w Internecie, jest prawdą. Zachęcaj je do zadawania pytań, jeśli nie są czegoś pewne.

10.

Korzystaj z nowoczesnego oprogramowania do kontrolowania aktywności dziecka w Internecie. Funkcja kontroli rodzicielskiej pozwala zablokować dostęp do nieodpowiednich witryn, monitorować odwiedzane przez dzieci witryny i sprawdzać, co dzieci tam robią.

Tak, tak. Komputery, tablety, komórki to genialne wynalazki, które mają służyć człowiekowi. Ale czy muszą nam towarzyszyć od poczęcia? Aby zrobić pamiątkowe zdjęcia, nagrać filmik i udostępnić swoim znajomym w sieci – oczywiście! Dzielenie się emocjami w formie multimedialnej jest bardzo miłe i pozwala nam wyrażać swoje stany napięcia radości czy smutku natychmiast.

            Komórki i komputery to również gry. Nie wszystkie przeznaczone są dla dzieci i nie zawsze wpływają korzystnie na nasz rozwój i stan zdrowia.

 

Według graczy

zaletami komputera jest to, że:

- jest zawsze gotowy do podjęcia zabawy, nie męczy się nigdy i nie odmawia,
- pozwala wielokrotnie powracać do tych samych miejsc, scenariuszy lub akcji,10
- konsekwentnie ocenia błędy, ale równocześnie nie karze za nieokazywaniem złości i  rozczarowania,
- daje poczucie władzy graczowi, który sam decyduje o rozpoczęciu, czy zakończeniu  gry,                 - stanowi ucieczkowy „idealny” świat dla gracza, w którym ma on możliwość realizacji  swoich marzeń i pragnień, 
- interpretacja wygranej lub przegranej z komputerem może być zawsze pozytywna (przegrałem, ale tylko z maszyną; wygrałem aż z maszyną, która nie popełnia błędów),
- daje okazję do aktywności własnej w przeciwieństwie do biernego towarzyszenia akcji  przy czytaniu książki czy oglądaniu filmu,
- emocje towarzyszące grze mogą być kontrolowane i stopniowane (poziomy trudności),  a ryzyko przeżywane jest w „bezpieczny” sposób,
- płeć nie ma znaczenia, bo gracz sam decyduje, jaką rolę wybiera dla siebie – kobiecą czy męską,
- daje możliwość rozładowania emocji w aktywny sposób bez ponoszenia znaczących  konsekwencji swoich czynów,
- daje możliwość zaspokojenia różnych popędów i potrzeb (np. agresji, potrzeby więzi,  popędu seksualnego) z dowolnie wykreowanym partnerem na ekranie.

 

AGRESJA

Terminem „agresywne” gry komputerowe określam więc takie gry, które angażują użytkownika w akty agresji skierowane wobec postaci lub/i przedmiotów generowanych przez program komputerowy. Są to gry, w których osoba grająca, kierując zachowaniem wirtualnego bohatera, stosuje przemoc (np. strzela, bije kopie) wobec 14widocznych na ekranie postaci (np. ludzi, potworów, zombie) oraz niszczy przedmioty i różnego rodzaju mienie (np. strzela do samochodów, budynków, jadąc samochodem niszczy to, co znajduje się na jej drodze). […] Coraz częściej spotyka się również przejawy agresji werbalnej w postaci wyzwiska i wulgaryzmów wypowiadanych przez komputerowych bohaterów. […] Dzięki nowoczesnym technologiom multimedialnym, „agresywne” gry komputerowe przedstawiają akty przemocy w sposób bardzo realistyczny i sugestywny

 

ZDROWIE

Niekontrolowane, a co za tym idzie, niewłaściwe korzystanie przez dziecko z komputera może prowadzić do wielu schorzeń fizycznych. Badania prowadzone na świecie stwierdzają związek między wzrostem występujących u dzieci chorób a długotrwałym siedzeniem codziennie przed monitorem.  Promieniowanie emitowane przez monitor przyczynia się do licznych schorzeń oczu. Wymienić tu można zapalenie spojówek, pieczenie, podrażnienie, łzawienie, osłabienie wzroku czy zespół suchego oka. Coraz częściej badania wykazują powiązanie obrazów widocznych w grach z atakami padaczki. Stąd w instrukcjach do tego typu oprogramowania pojawiają się ostrzeżenia o zagrożeniu epilepsją.

 Ciągłe przebywanie przed komputerem, powoduje liczne schorzenia stawów, wady postawy, zwiotczenie mięśni, otyłości czy ogólne obniżenie sprawności fizycznej. Gry komputerowe bardzo negatywnie wpływają na układ nerwowy dziecka. Szczególnie oglądanie scen przemocy powoduje stany lekowe, koszmary senne i zwiększoną agresję. Niekontrolowane korzystanie z komputera i gier, w świetle badań, może powodować zwiększone ryzyko schorzeń alergicznych. Innym zagrożeniem jest zaburzenie przemiany materii i wzrost cholesterolu. Związane jest to zapewne z siedzącym charakterem tej formy rozrywki połączonym z niezdrowymi przekąskami. Niestety znaczna większość tych badań jest prowadzona poza granicami Polski. W naszym kraju zainteresowanie tą problematyka jest wciąż niewystarczające.

 

RASIZM

W trakcie gry komputerowej zawierającej przemoc następuje pobudzenie organizmu, przy jednoczesnym braku wyładowania fizycznego, bowiem użytkownik gry najczęściej ćwiczy motorykę i refleks. Aby rozładować agresję człowiekowi potrzebny jest wysiłek fizyczny […]. Biernie siedząc przed komputerem użytkownik gry komputerowej angażuje agresywną wyobraźnię i uruchamia związane z nią procesy fizjologiczne, co hormonalnie pobudza ciało do walki, w celu naśladowania prezentowanych scen przemocy. Prowadzi to do kumulacji emocji, często agresywnych, a w końcu do realizacji zachowań agresywnych w świecie rzeczywistym w sytuacjach sprzyjającym takim zachowaniom, osłabiając wyuczone uprzednio hamowanie zachowań agresywnych. Zachowania agresywne stają się zachowaniami „naturalnymi” w określonych sytuacjach. […] Często w grach wojennych przeciwnikami stają się przedstawiciele innych ras a nawet konkretnych krajów, np. Chińczycy, Irakijczycy czy Afgańczycy, co prowadzi do wskazania wroga i nauki rasizmu.

 

 

 Jednak… „Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne (AAP) ogłosiło, że dzieci poniżej 2 roku życia nie powinny w ogóle spędzać czasu przed ekranem telewizora czy monitora. Natomiast dzieci powyżej 2 lat mogą oglądać dozwolone im programy przez 1-2 godziny dziennie.” Wśród psychologów analizujących wpływ "screen media" na rozwój dzieci wyróżnia się dr Aric Sigman, który odważnie mówi o tym, że „oglądanie telewizji i korzystanie z komputera i innych urządzeń, powoduje u dzieci wiele problemów zdrowotnych.”


Warto ustalić jeden limit dzienny na czas spędzany z wszystkimi urządzeniami mającymi ekran. A więc nie: pół godziny przed telewizorem, potem pół godziny przed komputerem, pół z przenośną konsolą i na koniec pół ze smartfonem mamy, tylko pół godziny w sumie.
Oczywiście, czasem sytuacja wymaga odstępstw od reguł, które Wy kochani rodzice macie prawo zmieniać, dostosowywać. To Wy jesteście odpowiedzialni za rozwój Waszej pociechy i stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Nie jest łatwo być rodzicem. Ale nie jesteście sami :) 

                                                                               Z poszanowaniem: Grażyna Pietrzak

                                                                          

Informacje dodatkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Przedszkole Miejskie nr 6 w Świdnicy

nr tel.: (+48) 74 852-29-76

kancelaria: pm6-swidnica@rubikon.pl

 

58-100 Świdnica

ul. Komunardów 2

 

administrator: Grażyna Pietrzak

e-mail: grazyna@przedszkole6-swidnica.pl

 

Regulamin strony

 

W przedszkolu panuje atmosfera bezpieczeństwa i wygody. Chcemy,
aby tak samo było na tej stronie, dlatego korzystamy z plików cookies.